Blog
Logo, huisstijl & identiteit, hoe zit dat?
13.12.2019
Deel dit artikel
Logo, huisstijl & identiteit, hoe zit dat? Zo dus!
Wil je aan de slag met je logo, huisstijl of identiteit? Mooi! Maar dan is het handig als we hetzelfde bedoelen als we het hebben over een logo, huisstijl, merkidentiteit of corporate identity. En dat is niet de enige Engelse term die je online tegenkomt. Het heeft allemaal met elkaar te maken, dus daarom een blog waarin we je meenemen langs deze termen. Lees snel verder.
Logo
Als je een bedrijf hebt, dan heb je een naam en een logo. Een logo zorgt ervoor dat jouw product of dienst opgemerkt wordt. Het moet een klant verleiden. Met een logo communiceer je als organisatie sneller en efficiënter, doordat je beeld en/of woord gebruikt. Hoe dat precies zit lees je binnenkort in ons blog over 5 bekende logo’s. Het is het grafische ontwerp dat een bedrijfs- of merknaam vertegenwoordigd. Jouw product is misschien niet uniek, maar jouw bedrijf wel. Daarom moet een logo echt onderscheidend zijn, en jouw organisatie en doelgroep vertegenwoordigen.
Huisstijl
In het Nederlands zeggen we huisstijl, maar in het Engels is het corporate identity. De complete visuele stijl waarmee een organisatie zich presenteert. Dat gaat verder dan het logo alleen, het gaat om alle visuele elementen. Denk zeker ook aan kleurkeuze, typografie en beeldgebruik (fotografie of stockfoto’s). Dit kan in een brandbook worden vastgelegd. Op basis daarvan ontwerp je makkelijk presentaties, briefpapier of brochures. En vergeet online uitingen niet, ook deze moeten helemaal in lijn liggen met de gekozen vormgeving. Daarover gesproken. Ga jij voor een maximale presentatie op Facebook? Check onze blog. Het doel van een huisstijl? Herkenbaarheid door consistente communicatie. Alleen zo komt de identiteit van een bedrijf echt naar voren.
Identiteit / Brand identity
Wat je doet is kopieerbaar, maar wie je bent en waar je voor staat is dat niet. Dit is jouw identiteit of brand identity. Het is een beschrijving van jouw merk, de drijfveren en manier waarop je aan je idealen werkt. In alles wat je doet moet je dat terug zien. Als het goed is zie je jouw identiteit in alles wat je naar buiten brengt, zegt en doet. Alleen op deze manier blijf je dicht bij jezelf. Dit is ook de enige manier om consequent en dus geloofwaardig over te komen op de doelgroep.
Voordat je begint met het uitwerken van een logo of een sterke huisstijl is het wel belangrijk dat je goed weet wie je bent. Wat de essentie is. Zo staat het automerk Jeep voor avontuur, is Quote een sarcastisch en geestig zakentijdschrift en is LINDA een glamourblad met Hollandse nuchterheid.
Imago / Brand image
Identiteit zit van binnen, waarom je doet wat je doet. Een imago of brand image is wat aan de buitenkant te zien is. Hoe de doelgroep jou ziet, wat ze denken en voelen. Dit gaat dus meer over de emotionele band tussen klanten en jouw bedrijf. Dit klinkt misschien wat zweverig, maar mensen kiezen niet altijd het product dat het beste is. Ze gaan voor het merk dat op dat moment als de beste keuze voelt. Door wat een vriend erover zei of hoe het eruit ziet. In een ideale wereld komt jouw identiteit 100% overeen met het beeld dat klanten van jou hebben.
Zijn de termen nu iets duidelijker? Wij hopen dat deze blog je geholpen heeft. Want of je nu aan de slag gaat met het (her)ontwerp van een logo, de huisstijl nieuw leven in wilt blazen of eerst aan de identiteit of het gehele brand image wilt werken. Ga ervoor! Laat zien wie je bent en hoe je van toegevoegde waarde bent voor jouw doelgroep. En als je hierbij hulp kunt gebruiken weet je ons te vinden.
Blog
Together forward
Stappen zetten met je bedrijf begint hier!
Samen bouwen we aan sterke merken. Hier helpen we je graag bij. Onze kennis delen we in ons blog.
Verder lezenNeem contact op
Laat jouw contactgegevens achter, dan hoor je snel van ons.