Blog

Zo presenteer je een bedrijf optimaal op Facebook

29.12.2019

facebook post

Zo presenteer je een bedrijf optimaal op Facebook

Aan de slag om jouw bedrijfspagina op Facebook te verbeteren? Doen! Alleen het plaatsen van posts zorgt helaas niet dat de likes binnenstromen. Jammer, maar gelukkig kan je aan de slag om echt op te vallen. En zo in contact te komen met jouw volgers en potentiële doelgroep. Zo’n aanpak kost tijd, maar levert betrokkenheid op. Het maximale uit Facebook halen? Begin bij het optimaal inrichten van jouw bedrijfspagina.

Opvallende Facebook omslagfoto en profielfoto
Op een bedrijfspagina moet de profielfoto en coverfoto samen een beeld geven van de organisatie. Zeker de profielfoto komt op verschillende plekken terug op Facebook. Op de profielpagina, maar ook op de tijdlijn als thumbnail naast het bericht. Én vergeet de zoekresultaten niet. Het is dus belangrijk om hier goed over na te denken. Je kan je logo perfect positioneren in het kader, of met een foto te werken als je freelancer bent.

De omslagfoto moet een indruk geven van jouw dienst of product. Visueel in lijn met de profielfoto die ernaast staat. Het belangrijkste? Centraal zetten wat jij de bezoeker kan bieden. Dit kan in beeld (zelfs video behoort tot de mogelijkheden) én tekst. Zet je tekst over een afbeelding neer? Let er dan op dat je op mobiel niet de volledige omslagfoto zichtbaar is. Hierdoor kan tekst, maar ook beeld wegvallen.

Richt jouw bedrijfspagina optimaal in
Vergeet naast jouw pakkende afbeeldingen geen call to action (CTA) knop toe te voegen. Zo kan een potentiële klant makkelijk contact opnemen of de website bezoeken. Vul daarnaast zo veel mogelijk bedrijfsinformatie in. Dit zijn bedrijfsgegevens zoals de datum van oprichting, telefoonnummer en bedrijfsomschrijving. Daarnaast kan je een ‘over’ stukje typen. Een extra mogelijkheid om de bezoeker meer te vertellen over wat jij voor hem/haar kan betekenen. Maak daar gebruik van.

Zorg voor waardevolle content
Nu klopt alle informatie en geeft de Facebookpagina een verzorgde indruk. Fijn, maar nu is het tijd om continu updates te posten. Visuele uitingen die in lijn zijn met de look & feel van jouw bedrijf. Zo blijf je zichtbaar en betrek je geïnteresseerden bij jouw product of dienst. Is er een belangrijk bericht dat je eigenlijk aan iedere bezoeker wilt tonen? Pin dit vast aan de bovenkant van de bedrijfspagina. Besteed aan elke post zorg en aandacht. Zorg daarbij dat het in lijn is met de huisstijl van het bedrijf, en dat de content uniek is.

Creëer pakkend beeld
Tekst op Facebook moet zo kort en krachtig mogelijk. Maar het beeld dat je gebruikt is pas echt essentieel. Facebook is ontzettend visueel ingesteld, en geeft voorrang aan afbeeldingen én video. Gebruik bij het maken van deze posts zo veel mogelijk eigen beeldmateriaal.
Ga voor fotografie en gebruik zo min mogelijk vectorbeelden. Dit maakt het persoonlijk en geeft mensen een kijkje achter de schermen. Ga op zoek naar een eigen stijl. Een stijl die een bezoeker in een oogopslag duidelijk maakt dat het om jouw bedrijf gaat.

Verwijs mensen door naar de website
Naast de CTA-knop die je kan toevoegen aan de header van je profiel is het interessant om mensen naar je eigen website te krijgen. Daar gaat het alleen maar om jou, en kan je de klant verder overtuigen. Niet elke post heeft een link nodig, dat komt wat geforceerd over. Maar als je een nieuw blog, een mooi project of een seizoensaanbieding op de website hebt gezet is dit een perfect moment! Gebruik dit dan ook als aanleiding voor een bericht op social media.

Heb je het gemerkt? Naast het inrichten van de bedrijfspagina met de juiste informatie speelt beeld een ontzettend belangrijke rol. Om jouw bedrijf visueel optimaal neer te zetten moeten een omslagfoto, profielfoto en alle posts in lijn liggen. Jouw identiteit moet duidelijk worden door jouw logo en huisstijl. Zodat het duidelijk is wie de afzender is, en wat je een potentiële klant te bieden hebt. Heb je hier ondersteuning bij nodig? Je weet ons te vinden.