Blog

De Evolutie van Logo-ontwikkeling

23.07.2023

create-the-brand-logo-ontwikkeling

De Evolutie van Logo-ontwikkeling

Een logo is een krachtig symbool dat de identiteit en waarden van een merk vertegenwoordigt. Het is het gezicht van een bedrijf en vormt vaak de eerste indruk die consumenten hebben. Maar hoe evolueert een logo in de loop van de tijd? In dit blogartikel zullen we de ontwikkeling van logo’s onder de loep nemen, van eenvoudige ontwerpen tot de meer impactvolle en creatieve logo’s van vandaag.

 
De vroege eenvoud
In de vroege stadia van logo-ontwikkeling lag de focus voornamelijk op eenvoud. Bedrijven gebruikten eenvoudige symbolen, monogrammen of initialen om herkenning te creëren. Deze logo’s waren vaak zwart-wit en hadden een minimalistisch ontwerp. Denk aan bekende logo’s zoals die van Nike en IBM, die beide begonnen met eenvoudige, gestroomlijnde ontwerpen. De opkomst van kleur en typografie: Na verloop van tijd begonnen logo’s kleurrijker te worden en maakten ze gebruik van typografie om merknamen beter te integreren. Bedrijven begonnen te experimenteren met verschillende lettertypen en stijlen om hun merkidentiteit te versterken. Een goed voorbeeld is het logo van Coca-Cola, dat de karakteristieke rode kleur en sierlijke typografie gebruikt die we vandaag de dag nog steeds kennen.

 
De digitale revolutie
Met de komst van digitale technologieën en grafisch ontwerpsoftware kregen ontwerpers meer vrijheid en flexibiliteit bij het creëren van logo’s. Logo’s begonnen complexer te worden, met gedetailleerde illustraties en grafische elementen. Bedrijven begonnen ook meer aandacht te besteden aan de aanpassing van hun logo’s aan verschillende platforms en formaten, zoals websites en mobiele apps.

 
Minimalisme en herkenbaarheid
In de afgelopen jaren heeft een minimalistische benadering van logo-ontwerp aan populariteit gewonnen. Bedrijven streven ernaar om met zo min mogelijk elementen een maximaal effect te bereiken. Logo’s zoals die van Apple en Google zijn goede voorbeelden van dit minimalisme. Ze zijn eenvoudig, herkenbaar en kunnen gemakkelijk worden geïdentificeerd, zelfs op kleine schermen of van een afstand.

 
Storytelling en creativiteit
Tegenwoordig gaan logo-ontwerpen verder dan alleen eenvoudige visuele representaties. Bedrijven willen met hun logo’s een verhaal vertellen en emotionele verbindingen creëren met hun doelgroep. Creativiteit speelt een grote rol bij het ontwikkelen van logo’s die opvallen in een overvolle markt. Denk aan merken zoals Airbnb, die met hun logo de betekenis van verbondenheid en gemeenschap willen overbrengen. Conclusie: Logo-ontwikkeling heeft een lange weg afgelegd, van eenvoudige zwart-wit ontwerpen tot de opvallende, impactvolle logo’s van vandaag. Bedrijven hebben geleerd dat een logo niet alleen een visuele identificatie is, maar ook een krachtig instrument om hun merkidentiteit en waarden over te brengen. De evolutie van logo’s is een weerspiegeling van de veranderende trends in design, technologie en de behoeften van consumenten. Het zal interessant zijn om te zien hoe logo-ontwikkeling zich verder zal ontwikkelen in de toekomst, terwijl merken blijven streven naar unieke en betekenisvolle visuele representaties van hun identiteit.

Blog

Dit leren we van beroemde logo’s

23.03.2021

coca cola

5 Beroemde logo’s, dit leren we ervan

We zien ze overal om ons heen, logo’s. Een iPhone telefoon van Apple, een laptop van Lenovo of een beeldscherm van Samsung. Ga zo door. Deze bedrijven investeren geld in slimme marketing en gaan voor een gelikte eigen uitstraling. Door herhaling blijven deze merken ons bij. We herkennen ze. De Swoosh van Nike, de M van Macdonalds of een grote gele schelp van Shell. De vormen geven het eigenlijk al weg.

Een logo zorgt voor herkenning en uitstraling
Een organisatie word herkend door het logo, merk, huisstijl en andere typerende kenmerken. Typerende kenmerken? Zeker! Neem bijvoorbeeld de fotografie van SuitSupply. Sexy en provocerend maar altijd duidelijk SuitSupply. Dit past natuurlijk niet bij ieder merk. Zelf aan de slag met beeldgebruik en fotografie? Lees ons blog. Alle uitingen moet passen bij wie je bent. Straal je kracht en vertrouwen uit net als KLM, of gratie en charme als de Zara? Zo zijn er talloze voorbeelden te noemen.

In dit blog bespreken we 5 bekende logo’s. Bijzondere beroemde logo’s met een duidelijke eigen stijl, die duidelijk past bij waar ze voor staan.

FEDEX
Het logo van FedEx is de naam van het bedrijf in een uniek en herkenbaar font. Een woordlogo noem je dit. Maar in dit logo zit een slimmigheidje. De typografie maakt samen een uniek patroon. Zo vormen de E en de X een pijl die vooruit wijst. Een referentie aan de dienst die ze leveren, namelijk het vervoeren van pakketten. Daarnaast is het font bold, wat staat voor kracht en zekerheid. Maar door het herkenbare kleurgebruik is het geheel wel toegankelijk. Goed gedaan dus. Want als zij jouw pakketje bezorgen geloof je dat het goed komt.

Coca Cola
In tegenstelling tot het logo van FedEx heeft Coca Cola een handgeschreven font. Een sierlijke letter die al 100 jaar bijna gelijk is gebleven, ondanks dat veel andere merken voor strakkere en moderne letters gaan. Maar deze typografie past simpelweg bij het merk, dus iedereen accepteert het. Dit font geeft het niet alleen een zekere historie maar ook een vriendelijke uitstraling. Coca Cola is net als FedEx een woordmerk. Net als Disney, Netflix of Greenpeace bijvoorbeeld. Er is geen los icoon of beeldmerk, de naam is het logo.

AkzoNobel
Het bedrijf AkzoNobel produceert verf en chemicaliën. In het logo van AkzoNobel combineren ze de naam van een bedrijf met een symbool. In dit geval een mannelijk figuur die zijn arm strekt. Dit figuur staat op een traditionele manier als beeldmerk naast het logo. Het draagt bij aan de uitstraling van het logo, dit word ook wel een gecombineerd logo genoemd. Omdat een woordmerk met beeldmerk samen het logo vormt. Op deze manier stralen ze grootsheid en kwaliteit uit. Het is een vooruitstrevend moederbedrijf van vele merken, en dat zie je.

Starbucks
Starbucks combineert net als AkzoNobel een beeldmerk met een woordmerk. Maar dit doen ze op een bijzondere manier. Ze gebruiken namelijk een embleem. Het geeft echt een unieke stijl en eigen gezicht aan de communicatie. Soms kan het wel een uitdaging zijn als zo’n logo geminimaliseerd wordt. Starbucks lost dit op door soms over te gaan op alleen het beeldmerk, het herkenbare plaatje van de zeemeermin. Benieuwd naar andere merken die een embleem gebruiken? Harley Davidson, Burger King en Ajax zijn een paar mooie voorbeelden. 

Apple
Techgigant Apple pakt het anders aan. Dit logo bestaat alleen uit een beeldmerk. Een geïllustreerde weergave van een appel die blijft hangen. Daarom kan je dit merk herkennen aan alleen een symbool, en dan met een hap eruit. Superslim bedacht. Dit is bij uitstek een type logo dat alleen geschikt is wanneer iedereen je bedrijf of merk kent. In de begindagen van Apple was het nog een gecombineerd logo, waar de naam Apple naast stond. Natuurlijk is Apple nu bekend over heel de wereld en is dit niet meer nodig. Niet alleen het logo van Apple is door de jaren heen veranderd. Lees er binnenkort meer over in ons blog:
Redesign van 5 beroemde logo’s.

Natuurlijk hebben de merken achter deze logo’s vaak grote marketingbudgetten en zijn ze ontzettend bekend. Is jouw bedrijf nog niet zo bekend maar heb je wel ambitie om te groeien? Een passend logo kan je juist een grootse uitstraling geven, net als de voorbeelden hierboven. Helemaal passend bij jouw bedrijf en doelgroep. Stoer, vertrouwd, vernieuwend, of juist heel elegant. We denken graag mee hoe we dit kunnen laten zien in een logo.

coca cola logo

De vijf logo’s

We moeten bekennen dat het Starbucks logo tegenwoordig vernieuwd is

Blog

Dit leren we van beroemde logo’s

23.03.2021

coca cola

5 Beroemde logo’s, dit leren we ervan

We zien ze overal om ons heen, logo’s. Een iPhone telefoon van Apple, een laptop van Lenovo of een beeldscherm van Samsung. Ga zo door. Deze bedrijven investeren geld in slimme marketing en gaan voor een gelikte eigen uitstraling. Door herhaling blijven deze merken ons bij. We herkennen ze. De Swoosh van Nike, de M van Macdonalds of een grote gele schelp van Shell. De vormen geven het eigenlijk al weg.

Een logo zorgt voor herkenning en uitstraling
Een organisatie word herkend door het logo, merk, huisstijl en andere typerende kenmerken. Typerende kenmerken? Zeker! Neem bijvoorbeeld de fotografie van SuitSupply. Sexy en provocerend maar altijd duidelijk SuitSupply. Dit past natuurlijk niet bij ieder merk. Zelf aan de slag met beeldgebruik en fotografie? Lees ons blog. Alle uitingen moet passen bij wie je bent. Straal je kracht en vertrouwen uit net als KLM, of gratie en charme als de Zara? Zo zijn er talloze voorbeelden te noemen.

In dit blog bespreken we 5 bekende logo’s. Bijzondere beroemde logo’s met een duidelijke eigen stijl, die duidelijk past bij waar ze voor staan.

FEDEX
Het logo van FedEx is de naam van het bedrijf in een uniek en herkenbaar font. Een woordlogo noem je dit. Maar in dit logo zit een slimmigheidje. De typografie maakt samen een uniek patroon. Zo vormen de E en de X een pijl die vooruit wijst. Een referentie aan de dienst die ze leveren, namelijk het vervoeren van pakketten. Daarnaast is het font bold, wat staat voor kracht en zekerheid. Maar door het herkenbare kleurgebruik is het geheel wel toegankelijk. Goed gedaan dus. Want als zij jouw pakketje bezorgen geloof je dat het goed komt.

Coca Cola
In tegenstelling tot het logo van FedEx heeft Coca Cola een handgeschreven font. Een sierlijke letter die al 100 jaar bijna gelijk is gebleven, ondanks dat veel andere merken voor strakkere en moderne letters gaan. Maar deze typografie past simpelweg bij het merk, dus iedereen accepteert het. Dit font geeft het niet alleen een zekere historie maar ook een vriendelijke uitstraling. Coca Cola is net als FedEx een woordmerk. Net als Disney, Netflix of Greenpeace bijvoorbeeld. Er is geen los icoon of beeldmerk, de naam is het logo.

AkzoNobel
Het bedrijf AkzoNobel produceert verf en chemicaliën. In het logo van AkzoNobel combineren ze de naam van een bedrijf met een symbool. In dit geval een mannelijk figuur die zijn arm strekt. Dit figuur staat op een traditionele manier als beeldmerk naast het logo. Het draagt bij aan de uitstraling van het logo, dit word ook wel een gecombineerd logo genoemd. Omdat een woordmerk met beeldmerk samen het logo vormt. Op deze manier stralen ze grootsheid en kwaliteit uit. Het is een vooruitstrevend moederbedrijf van vele merken, en dat zie je.

Starbucks
Starbucks combineert net als AkzoNobel een beeldmerk met een woordmerk. Maar dit doen ze op een bijzondere manier. Ze gebruiken namelijk een embleem. Het geeft echt een unieke stijl en eigen gezicht aan de communicatie. Soms kan het wel een uitdaging zijn als zo’n logo geminimaliseerd wordt. Starbucks lost dit op door soms over te gaan op alleen het beeldmerk, het herkenbare plaatje van de zeemeermin. Benieuwd naar andere merken die een embleem gebruiken? Harley Davidson, Burger King en Ajax zijn een paar mooie voorbeelden. 

Apple
Techgigant Apple pakt het anders aan. Dit logo bestaat alleen uit een beeldmerk. Een geïllustreerde weergave van een appel die blijft hangen. Daarom kan je dit merk herkennen aan alleen een symbool, en dan met een hap eruit. Superslim bedacht. Dit is bij uitstek een type logo dat alleen geschikt is wanneer iedereen je bedrijf of merk kent. In de begindagen van Apple was het nog een gecombineerd logo, waar de naam Apple naast stond. Natuurlijk is Apple nu bekend over heel de wereld en is dit niet meer nodig. Niet alleen het logo van Apple is door de jaren heen veranderd. Lees er binnenkort meer over in ons blog:
Redesign van 5 beroemde logo’s.

Natuurlijk hebben de merken achter deze logo’s vaak grote marketingbudgetten en zijn ze ontzettend bekend. Is jouw bedrijf nog niet zo bekend maar heb je wel ambitie om te groeien? Een passend logo kan je juist een grootse uitstraling geven, net als de voorbeelden hierboven. Helemaal passend bij jouw bedrijf en doelgroep. Stoer, vertrouwd, vernieuwend, of juist heel elegant. We denken graag mee hoe we dit kunnen laten zien in een logo.

coca cola logo

De vijf logo’s

We moeten bekennen dat het Starbucks logo tegenwoordig vernieuwd is

Blog

Dit leren we van beroemde logo’s

29.12.2019

coca cola

5 Beroemde logo’s, dit leren we ervan

We zien ze overal om ons heen, logo’s. Een iPhone telefoon van Apple, een laptop van Lenovo of een beeldscherm van Samsung. Ga zo door. Deze bedrijven investeren geld in slimme marketing en gaan voor een gelikte eigen uitstraling. Door herhaling blijven deze merken ons bij. We herkennen ze. De Swoosh van Nike, de M van Macdonalds of een grote gele schelp van Shell. De vormen geven het eigenlijk al weg.

Een logo zorgt voor herkenning en uitstraling
Een organisatie word herkend door het logo, merk, huisstijl en andere typerende kenmerken. Typerende kenmerken? Zeker! Neem bijvoorbeeld de fotografie van SuitSupply. Sexy en provocerend maar altijd duidelijk SuitSupply. Dit past natuurlijk niet bij ieder merk. Zelf aan de slag met beeldgebruik en fotografie? Lees ons blog. Alle uitingen moet passen bij wie je bent. Straal je kracht en vertrouwen uit net als KLM, of gratie en charme als de Zara? Zo zijn er talloze voorbeelden te noemen.

In dit blog bespreken we 5 bekende logo’s. Bijzondere beroemde logo’s met een duidelijke eigen stijl, die duidelijk past bij waar ze voor staan.

FEDEX
Het logo van FedEx is de naam van het bedrijf in een uniek en herkenbaar font. Een woordlogo noem je dit. Maar in dit logo zit een slimmigheidje. De typografie maakt samen een uniek patroon. Zo vormen de E en de X een pijl die vooruit wijst. Een referentie aan de dienst die ze leveren, namelijk het vervoeren van pakketten. Daarnaast is het font bold, wat staat voor kracht en zekerheid. Maar door het herkenbare kleurgebruik is het geheel wel toegankelijk. Goed gedaan dus. Want als zij jouw pakketje bezorgen geloof je dat het goed komt.

Coca Cola
In tegenstelling tot het logo van FedEx heeft Coca Cola een handgeschreven font. Een sierlijke letter die al 100 jaar bijna gelijk is gebleven, ondanks dat veel andere merken voor strakkere en moderne letters gaan. Maar deze typografie past simpelweg bij het merk, dus iedereen accepteert het. Dit font geeft het niet alleen een zekere historie maar ook een vriendelijke uitstraling. Coca Cola is net als FedEx een woordmerk. Net als Disney, Netflix of Greenpeace bijvoorbeeld. Er is geen los icoon of beeldmerk, de naam is het logo.

AkzoNobel
Het bedrijf AkzoNobel produceert verf en chemicaliën. In het logo van AkzoNobel combineren ze de naam van een bedrijf met een symbool. In dit geval een mannelijk figuur die zijn arm strekt. Dit figuur staat op een traditionele manier als beeldmerk naast het logo. Het draagt bij aan de uitstraling van het logo, dit word ook wel een gecombineerd logo genoemd. Omdat een woordmerk met beeldmerk samen het logo vormt. Op deze manier stralen ze grootsheid en kwaliteit uit. Het is een vooruitstrevend moederbedrijf van vele merken, en dat zie je.

Starbucks
Starbucks combineert net als AkzoNobel een beeldmerk met een woordmerk. Maar dit doen ze op een bijzondere manier. Ze gebruiken namelijk een embleem. Het geeft echt een unieke stijl en eigen gezicht aan de communicatie. Soms kan het wel een uitdaging zijn als zo’n logo geminimaliseerd wordt. Starbucks lost dit op door soms over te gaan op alleen het beeldmerk, het herkenbare plaatje van de zeemeermin. Benieuwd naar andere merken die een embleem gebruiken? Harley Davidson, Burger King en Ajax zijn een paar mooie voorbeelden. 

Apple
Techgigant Apple pakt het anders aan. Dit logo bestaat alleen uit een beeldmerk. Een geïllustreerde weergave van een appel die blijft hangen. Daarom kan je dit merk herkennen aan alleen een symbool, en dan met een hap eruit. Superslim bedacht. Dit is bij uitstek een type logo dat alleen geschikt is wanneer iedereen je bedrijf of merk kent. In de begindagen van Apple was het nog een gecombineerd logo, waar de naam Apple naast stond. Natuurlijk is Apple nu bekend over heel de wereld en is dit niet meer nodig. Niet alleen het logo van Apple is door de jaren heen veranderd. Lees er binnenkort meer over in ons blog:
Redesign van 5 beroemde logo’s.

Natuurlijk hebben de merken achter deze logo’s vaak grote marketingbudgetten en zijn ze ontzettend bekend. Is jouw bedrijf nog niet zo bekend maar heb je wel ambitie om te groeien? Een passend logo kan je juist een grootse uitstraling geven, net als de voorbeelden hierboven. Helemaal passend bij jouw bedrijf en doelgroep. Stoer, vertrouwd, vernieuwend, of juist heel elegant. We denken graag mee hoe we dit kunnen laten zien in een logo.

coca cola logo

De vijf logo’s

We moeten bekennen dat het Starbucks logo tegenwoordig vernieuwd is

Blog

Logo, huisstijl & identiteit, hoe zit dat?

Scroll

13.12.2019

huisstijl logo

Logo, huisstijl & identiteit, hoe zit dat? Zo dus!

Wil je aan de slag met je logo, huisstijl of identiteit? Mooi! Maar dan is het handig als we hetzelfde bedoelen als we het hebben over een logo, huisstijl, merkidentiteit of corporate identity. En dat is niet de enige Engelse term die je online tegenkomt. Het heeft allemaal met elkaar te maken, dus daarom een blog waarin we je meenemen langs deze termen. Lees snel verder.

Logo
Als je een bedrijf hebt, dan heb je een naam en een logo. Een logo zorgt ervoor dat jouw product of dienst opgemerkt wordt. Het moet een klant verleiden. Met een logo communiceer je als organisatie sneller en efficiënter, doordat je beeld en/of woord gebruikt.
Hoe dat precies zit lees je binnenkort in ons blog over 5 bekende logo’s. Het is het grafische ontwerp dat een bedrijfs- of merknaam vertegenwoordigd. Jouw product is misschien niet uniek, maar jouw bedrijf wel. Daarom moet een logo echt onderscheidend zijn, en jouw organisatie en doelgroep vertegenwoordigen.

Huisstijl
In het Nederlands zeggen we huisstijl, maar in het Engels is het corporate identity. De complete visuele stijl waarmee een organisatie zich presenteert. Dat gaat verder dan het logo alleen, het gaat om alle visuele elementen. Denk zeker ook aan kleurkeuze, typografie en beeldgebruik (
fotografie of stockfoto’s). Dit kan in een brandbook worden vastgelegd. Op basis daarvan ontwerp je makkelijk presentaties, briefpapier of brochures. En vergeet online uitingen niet, ook deze moeten helemaal in lijn liggen met de gekozen vormgeving. Daarover gesproken. Ga jij voor een maximale presentatie op Facebook? Check onze blog. Het doel van een huisstijl? Herkenbaarheid door consistente communicatie. Alleen zo komt de identiteit van een bedrijf echt naar voren.

Identiteit  / Brand identity
Wat je doet is kopieerbaar, maar wie je bent en waar je voor staat is dat niet. Dit is jouw identiteit of brand identity. Het is een beschrijving van jouw merk, de drijfveren en manier waarop je aan je idealen werkt. In alles wat je doet moet je dat terug zien. Als het goed is zie je jouw identiteit in alles wat je naar buiten brengt, zegt en doet. Alleen op deze manier blijf je dicht bij jezelf. Dit is ook de enige manier om consequent en dus geloofwaardig over te komen op de doelgroep.

Voordat je begint met het uitwerken van een logo of een sterke huisstijl is het wel belangrijk dat je goed weet wie je bent. Wat de essentie is. Zo staat het automerk Jeep voor avontuur, is Quote een sarcastisch en geestig zakentijdschrift en is LINDA een glamourblad met Hollandse nuchterheid.

Imago / Brand image
Identiteit zit van binnen, waarom je doet wat je doet. Een imago of brand image is wat aan de buitenkant te zien is. Hoe de doelgroep jou ziet, wat ze denken en voelen. Dit gaat dus meer over de emotionele band tussen klanten en jouw bedrijf. Dit klinkt misschien wat zweverig, maar mensen kiezen niet altijd het product dat het beste is. Ze gaan voor het merk dat op dat moment als de beste keuze voelt. Door wat een vriend erover zei of hoe het eruit ziet. In een ideale wereld komt jouw identiteit 100% overeen met het beeld dat klanten van jou hebben.

Zijn de termen nu iets duidelijker? Wij hopen dat deze blog je geholpen heeft. Want of je nu aan de slag gaat met het (her)ontwerp van een logo, de huisstijl nieuw leven in wilt blazen of eerst aan de identiteit of het gehele brand image wilt werken. Ga ervoor! Laat zien wie je bent en hoe je van toegevoegde waarde bent voor jouw doelgroep. En als je hierbij hulp kunt gebruiken weet je ons te vinden.

Klanten

Blog
Together forward

Stappen zetten met je bedrijf begint hier!

Samen bouwen we aan sterke merken. Hier helpen we je graag bij. Onze kennis delen we in ons blog.

Verder lezen

Neem contact op

Laat jouw contactgegevens achter, dan hoor je snel van ons.