Blog
‘Eigen’ fotografie vs. veelgebruikte stockfoto’s
23.03.2021
Deel dit artikel
‘Eigen’ fotografie vs. veelgebruikte stockfoto’s
Parfumcampagnes zonder fotografie? Een stuk minder aantrekkelijk. Een magazinecover zonder covermodel? Lang niet zo verleidelijk. Of onze Facebooktijdlijn zonder (bewegend) beeld? Supersaai. Eigenlijk komt beeld in bijna elk on- en offline ontwerp terug. Als het goed is ondersteunt het de boodschap. Maar waar haal je passend beeldmateriaal vandaan voor jouw eigen marketinguitingen? Je staat voor een keuze. Aan de slag met een fotograaf, of je valt terug op stockfotografie. Welke keuze maak je? Dit blog helpt je op weg.
Veelgebruikt vectormateriaal
Shutterstock en iStock zijn misschien wel de bekendste. Hier kan je op zoek naar passend beeld, in een beeldbibliotheek met miljoenen foto’s. Tegen een kleine betaling mag je deze inzetten voor jouw project. Daarnaast zijn er sites als Unsplash waar gratis beeldmateriaal beschikbaar is. Dat klinkt aantrekkelijk toch? Toch kan het vinden van de juiste foto een behoorlijk zoektocht zijn. Zeker omdat ontelbaar veel foto’s geposeerd en onpersoonlijk zijn. Dit is meteen ook ons grootste bezwaar. Veel foto’s zijn nietszeggend en weinig onderscheidend. Wees je er bewust van dat jij niet de enige bent die gebruik maakt van deze online database. Jouw concurrent gebruikt misschien wel precies dezelfde foto’s.
Helemaal ‘eigen’ fotografie
Beeldmateriaal dat echt onderscheidend is en jouw bedrijf laat zien ga je in bovenstaande databases niet vinden. Dan is er maar één oplossing, dat is om met een fotograaf aan de slag te gaan. Zo kan je zelf de stijl van de foto’s bepalen, hier kan je zelfs de fotograaf op uitzoeken. Wil je zakelijk, informeel of heel degelijk overkomen? Bekijk het portfolio van verschillende fotografen en ga voor de stijl die jouw aanspreekt en bij het bedrijf past. Als je vooraf een duidelijke lijst heb met de verschillende afbeeldingen die nu én in de toekomst van pas kunnen komen kan je samen met een fotograaf gericht aan de slag. Hierbij is een duidelijke briefing essentieel. Zo kan je in één keer voldoende beeldmateriaal schieten. Dat is efficiënter dan verschillende losse klussen. En je maakt het jezelf alleen maar makkelijker. Want een post op social media is zo gemaakt als je een ruime keuze hebt aan beeldmateriaal.
Puur praktisch of een perfecte plaat
Stockfoto’s laten nooit jouw bedrijf of medewerkers zien. Maar het is wel snel en goedkoop. Naar onze mening is het vooral uit praktisch oogpunt dat we, als het niet anders kan, teruggrijpen op deze beelden. Als er voor een zomerse uitnodiging een foto van een BBQ nodig is in het ontwerp, is het efficiënter om een beeldbibliotheek te raadplegen. Als het over jouw bedrijf, medewerkers of product gaat is het essentieel dat beeldmateriaal eigen is. Investeer hierin, op de lange termijn helpt dit bij het ontwerpen van eigenlijk alle visuele uitingen.
Creëer een beeldbank
Creëer een toegankelijke online plek waar je alle foto’s samenbrengt. Het liefst goed gesorteerd op categorie of thema. Zodat het makkelijk zoeken én vinden is. Dit is in het begin wat werk om dit uit te zoeken, maar voor de toekomst een handige aanpak.
Nu heb je lang niet overal een spiegelreflexcamera nodig. Met smartphones kan je op een laagdrempelige manier ook een goede kwaliteit foto maken. Dit maakt het eenvoudiger om de doelgroep op een creatieve en low budget manier te bereiken. Zeker als het gaat om social media kan je hier je voordeel mee doen. Hiermee presenteer je jouw bedrijf optimaal op Facebook. Ook hier kan een beeldbank uitkomst bieden om beelden te verzamelen en op categorie in te delen. Als aanvulling op foto’s van een fotograaf bijvoorbeeld.
We snappen dat er geen budget is om voor elk project een fotograaf in te huren. Ga slim om met de momenten dat je kiest voor stockfotografie. Maar vergeet niet om te investeren in geheel ‘eigen’ fotografie van jouw bedrijf, product of dienst. Zeker voor de belangrijkste communicatiekanalen die je gebruikt als bedrijf is het aan te raden om voor kwaliteit te gaan. Zo heb je platen van goede kwaliteit die zowel voor online als offline uitingen bruikbaar zijn. Als dit zorgt voor een betere presentatie dan jouw grootste concurrent, is dit het dubbel en dwars waard.