Blog

Dit leren we van beroemde logo’s

23.03.2021

coca cola

5 Beroemde logo’s, dit leren we ervan

We zien ze overal om ons heen, logo’s. Een iPhone telefoon van Apple, een laptop van Lenovo of een beeldscherm van Samsung. Ga zo door. Deze bedrijven investeren geld in slimme marketing en gaan voor een gelikte eigen uitstraling. Door herhaling blijven deze merken ons bij. We herkennen ze. De Swoosh van Nike, de M van Macdonalds of een grote gele schelp van Shell. De vormen geven het eigenlijk al weg.

Een logo zorgt voor herkenning en uitstraling
Een organisatie word herkend door het logo, merk, huisstijl en andere typerende kenmerken. Typerende kenmerken? Zeker! Neem bijvoorbeeld de fotografie van SuitSupply. Sexy en provocerend maar altijd duidelijk SuitSupply. Dit past natuurlijk niet bij ieder merk. Zelf aan de slag met beeldgebruik en fotografie? Lees ons blog. Alle uitingen moet passen bij wie je bent. Straal je kracht en vertrouwen uit net als KLM, of gratie en charme als de Zara? Zo zijn er talloze voorbeelden te noemen.

In dit blog bespreken we 5 bekende logo’s. Bijzondere beroemde logo’s met een duidelijke eigen stijl, die duidelijk past bij waar ze voor staan.

FEDEX
Het logo van FedEx is de naam van het bedrijf in een uniek en herkenbaar font. Een woordlogo noem je dit. Maar in dit logo zit een slimmigheidje. De typografie maakt samen een uniek patroon. Zo vormen de E en de X een pijl die vooruit wijst. Een referentie aan de dienst die ze leveren, namelijk het vervoeren van pakketten. Daarnaast is het font bold, wat staat voor kracht en zekerheid. Maar door het herkenbare kleurgebruik is het geheel wel toegankelijk. Goed gedaan dus. Want als zij jouw pakketje bezorgen geloof je dat het goed komt.

Coca Cola
In tegenstelling tot het logo van FedEx heeft Coca Cola een handgeschreven font. Een sierlijke letter die al 100 jaar bijna gelijk is gebleven, ondanks dat veel andere merken voor strakkere en moderne letters gaan. Maar deze typografie past simpelweg bij het merk, dus iedereen accepteert het. Dit font geeft het niet alleen een zekere historie maar ook een vriendelijke uitstraling. Coca Cola is net als FedEx een woordmerk. Net als Disney, Netflix of Greenpeace bijvoorbeeld. Er is geen los icoon of beeldmerk, de naam is het logo.

AkzoNobel
Het bedrijf AkzoNobel produceert verf en chemicaliën. In het logo van AkzoNobel combineren ze de naam van een bedrijf met een symbool. In dit geval een mannelijk figuur die zijn arm strekt. Dit figuur staat op een traditionele manier als beeldmerk naast het logo. Het draagt bij aan de uitstraling van het logo, dit word ook wel een gecombineerd logo genoemd. Omdat een woordmerk met beeldmerk samen het logo vormt. Op deze manier stralen ze grootsheid en kwaliteit uit. Het is een vooruitstrevend moederbedrijf van vele merken, en dat zie je.

Starbucks
Starbucks combineert net als AkzoNobel een beeldmerk met een woordmerk. Maar dit doen ze op een bijzondere manier. Ze gebruiken namelijk een embleem. Het geeft echt een unieke stijl en eigen gezicht aan de communicatie. Soms kan het wel een uitdaging zijn als zo’n logo geminimaliseerd wordt. Starbucks lost dit op door soms over te gaan op alleen het beeldmerk, het herkenbare plaatje van de zeemeermin. Benieuwd naar andere merken die een embleem gebruiken? Harley Davidson, Burger King en Ajax zijn een paar mooie voorbeelden. 

Apple
Techgigant Apple pakt het anders aan. Dit logo bestaat alleen uit een beeldmerk. Een geïllustreerde weergave van een appel die blijft hangen. Daarom kan je dit merk herkennen aan alleen een symbool, en dan met een hap eruit. Superslim bedacht. Dit is bij uitstek een type logo dat alleen geschikt is wanneer iedereen je bedrijf of merk kent. In de begindagen van Apple was het nog een gecombineerd logo, waar de naam Apple naast stond. Natuurlijk is Apple nu bekend over heel de wereld en is dit niet meer nodig. Niet alleen het logo van Apple is door de jaren heen veranderd. Lees er binnenkort meer over in ons blog:
Redesign van 5 beroemde logo’s.

Natuurlijk hebben de merken achter deze logo’s vaak grote marketingbudgetten en zijn ze ontzettend bekend. Is jouw bedrijf nog niet zo bekend maar heb je wel ambitie om te groeien? Een passend logo kan je juist een grootse uitstraling geven, net als de voorbeelden hierboven. Helemaal passend bij jouw bedrijf en doelgroep. Stoer, vertrouwd, vernieuwend, of juist heel elegant. We denken graag mee hoe we dit kunnen laten zien in een logo.

coca cola logo

De vijf logo’s

We moeten bekennen dat het Starbucks logo tegenwoordig vernieuwd is